3 - åring från helvetet!

Min stora dotter som fyllde 3 år i våras har under sina första 3 år varit en underbar, go, klok och mysig tjej. Efter det att hon fyllde 3 började hon sakta att transformeras till det sämre för att nu vid 3½ år ha utvecklats till ett monster från en annan värld.

Från morgon till kväll är det tjafs, gnäll, skrik, bråk och sparkar.
Vad var det som hände? Vem har kidnappat min dotter???

Jag har verkligen försökt att möta hennes frustration med att vara lugn och sansad, tröstat när hon gnällt och varit ledsen men vad har man för det?

Jo man får ta emot hårda ord och ännu mer skrik. så nu har jag helt plötslig förvandlats till mamman från helvetet! Hon som inte har en uns tålamod och som gärna höjer rösten och blir tokförbannad så varenda säkring ryker!

Fram till alldeles nyligen har jag trott att denna trots som dottern utsätter oss för är pga att hon inte längre har vår odelade uppmärksammhet utan måste dela oss med den nytillkommna lillasystern. Så gissa om jag blev glad då jag insåg att en massa andra familjer med 3 -åringar har det precis likadant. Och att det finns flera mammor än jag som lätt tappar tålamodet och inte orkar vara den lugna och pedagogiska föräldern.

Så nu är det bara att vänta och hoppas att underbara dotter snart kommer tillbaka så att jag kan återgå till att vara en lugn och harmonisk mamma. Under tiden är det nog bäst att se till att det alltid finns extra säkringar hemma........

Kommentarer
Postat av: Grannen Jenny

Ha ha! Skrattar igenkännande! :-D Senast idag var jag helt fantastiskt opedagogisk på IKEA när jag hotade mina barn om att vi minsann inte skulle åka till IKEA på mkt, mkt, mkt länge osv. Kan då tillägga att jag ju då har typ 140 poäng pedagogik från Högskolan som helst plötsligt försvann! ;-)

2009-09-13 @ 22:44:05
Postat av: Lotta

Joråsåatt...jag väntar och jag väntar och jag väntar och jag.....tålamod!!!

2009-09-14 @ 12:58:42
Postat av: Svägerskan

Heheh....välkommen till 3åringens trotsperiod=)! Den är inge rolig men det verkar som alla 3åringar + VÅRA två små änglar ska igenom denna period. Får längta till 4årsperioden...då ska de visst vara små ängöar igen:-)! Lycka till vännen min!

Kram kram

2009-09-15 @ 16:05:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0