Vad är problemet?

Nu när jag är mammaledig blir det en hel del barnvagns promenader. Vid dessa har jag kommit att upptäcka ett fenomen som jag inte riktigt förstår. I vår stad är det många som cyklar och den stora majoriteten av dessa cyklister bär inte hjälm! Då undrar jag vad är problemet???

Vilka är det då som inte har hjälm när de cyklar?
Majoriteten är vuxna, oftast kvinnor, vad jag märkt i min ytterst ovetenskpliga studie, och även ungdomar i de övre tonåren.
Sen 1 januari 2005 är det lag att alla under 15 år ska bära hjälm där de cyklar men inte heller i dessa åldersgrupper efterlevs tvånget. För hur ska man få barn att bära hjälm om man som vuxen inte föregår med gott exempel för sina barn? Varje dag ser jag mammor och pappor som cyklar med sina barn i cykelstol där barnet har hjälm men inte föräldern. Om jag skulle sätta min 3-åring bakpå min cykel med hjälm och själv inte ha hjälm skulle hon ifrågasätta detta och vad svarar man på frågan "Varför har inte du hjälm, mamma?"
"Den är tung? Ful? Förstör frisyren? Kliar?" Skulle nån av dessa uräkter vara godtagbar? I don't think so!!!

För det första är det ok att ditt barn som bär hjälm kommer att klara en ev omkullkörning och då få se sin mamma eller pappa men mosad skalle för att han/hon hade en dålig ursäkt för att inte sätta på sig hjälm?!?!?

För det andra om du oroar dig för att du ser ful ut i hjälm eller att frisyren ska bli ful är det ingenting mot hur du kommer att se ut efter en ev olycka utan hjälm. När neurokirurgen är klar med dig så behöver du inte oroa dig över frisyren... DU kommer nämligen inte att ha nån!!

För det tredje kan du verkligen motivera för ditt barn varför han/hon ska ha hjälm och inte du???

Nu tycker du säkert att jag är en präktig moralkärring som sitter här och pekar med pekpinnar men jag kan vara den som måste komma och skrapa upp din hjärna från trottoaren så därför vill jag säga:

SÄTT PÅ DIG HJÄLM FÖR I HELVETE!!!

Kom också ihåg detta: I'm the nurse, I'm not here to kiss your ass, I'm here to save it!!!!!



Kommentarer
Postat av: Grannen Jenny

Insåg exakt samma fenomen i somras fast med FLYTVÄSTAR! Helt sanslöst mycket folk som satte på sina barn flytvästar men inte hade själva! Jag blev helt besatt av detta och stirrade i varenda båt vi mötte för att se om de hade flytvästar eller ej. :-)

2009-10-24 @ 23:30:12
Postat av: Åsa

Så bra så jag antar du inte misstycker att jag "copy" och "pastar" in det på fejjan?

Bli arg offentligt är ok isf;-)



Kram

2009-10-25 @ 00:52:01
Postat av: Karaokeprinsessan

Åsa: Helt ok!

2009-10-25 @ 09:15:55
URL: http://karaokeprinsessan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0