Nu får det vara nog!!

Jag känner att KaraokePrinsessan är på krigsstigen men jag ska snart börja skriva lite gladare inlägg, känner bara att jag måste få ur mig detta!!

SKL (Sveriges Kommuner och Landsting) har i dagarna gått ut med att man på grund av den ekonomiska krisen inte vet om man kmmer att kunna hålla det löneavtal som gäller för Vårdförbundets medlemmar. Detta avtal garanterar sjuksköterskor en 2 %-ig löneökning nästa år. SKL skriver i en debattartikel att denna ökning ska läggas på en redan hög löneutveckling de senaste åren för Vårdförbundets medlemmar!!!!!!

HALLÅ!!?? Har jag missat nåt?!?!? I mitt lönekuvert har det då inte skett någon hög löneutveckling de senaste åren!!
Om man tittar på sjuksköterskelönerna de senaste åren kommer ökningen att se stor ut procentuellt. Men hur ser det reella lönen i kronor ut? Självklart blir ökningen stor eftersom lönerna var urusla från början. Nu börjar lönerna så smått leta sig upp till skälig nivå i förhållande till ansvar och utbildning, men det är lång väg kvar tills målet är nått.

SKL's uppmanig till den kommande avtalsrörelsen är alltså att "ansvarsfulla avtal" ska tecknas och att man nu i dagarna ser över om sjuksköterskornas avtal ska sägas upp. Om så blir fallet kommer säkerligen de 2 procenten att läggas på någon annan yrkesgrupps avtal och sjuksköterskorna får återigen falla tillbaka till förmån för "välfärden".

När tänker man betala för att ha en fungerande sjukvård med kompetent och välutbildad personal? När ska dessa makthungriga män förstå att sjuksköterskor inte längre drivs av ett kall utan vill ha cred för utfört arbete?
Hur har man tänkt sig att fylla alla utökade studieplatser på sjuksköterskeutbildningen om man inte tänker betala en skälig lön efter avslutad utbildning?

Dessutom borde Anders Grape, (M) Ordförande i SKL, själv avsäga sig sin 42 %-iga löneökning han fick när han tillträdde sin post till förmån för välfärden!!!!


Kommentarer
Postat av: Lotta

Kan man tänka sig att det nästa avtalsrörelse kommer att bli flera strejker!!!Mendet gäller ju att alla ställer upp.Även att andra grupper sympatiserar! Jag gör det.

2009-10-25 @ 15:36:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0