Snygga sjuksköterskor - en hygien risk!

image4



Sprang på en artikel på Aftonbladets hemsida där hygiensjuksköterskan Lasse Hellström i Blekinge uttalar sig om de nya hygienrutinerna i Blekinge. Enlig denne Hellström kan patienterna bli störda av personal som är allt för sminkade och patienterna behöver kunna fokusera på sitt tillfrisknande.
Dagens Medicin kan man läsa vidare att det inte går att skapa en förtroende ingivande relation mellan vårdgivare och patient em vårdpersonalen har piercing, färgat hår eller konstig klädel. Dessutom menar han att smink kan falla av på ytor som ska vara rena och därmed blir det en hygien risk.

Nu undrar jag: 

Är det här 2000-talet eller är vi på väg tillbaka till den tid då sjuksköterskor var ogifta ungmöer som bodde på sjuksköterskehem?

Som patient måste det väl ändå vara trevligare att se en fräsch sjuksköterska än en blek och glåmig utarbetad människa?

Tyvärr får hygiensjuksköterskan Lasse inte mig att ändra uppfattning om hygiensjuksköterskor i allmänhet. För mig är de nämligen sjuksköterskor som är helt besatta av bakterier och att skapa helt omöjliga rutiner för oss andra inom vården. Jag får panik när de kommer springade med sin UV-lampa för se om vi spritat våra händer ordentligt! Jag har aldrig lyckats bli godkänd under UV-lampan trots att jag tvättat händerna med tvål och skrubbat med rotborste tills det överska skinnlagret nötts bort och sedan hällt på sprit så det osat som en hel spritfabrik om mig....
Jag tror att om hygiensköterskorna fick bestämma skulle vi alla gå omkring i rymddräkter á la Dustin Hoffman i "outbreak" för att inte sprida smitta omkring oss.
image5

 Hmm... Jag undrar vad Lasse Hellström skulle tycka om Karaokeprinsessans outfit på sjukhuset......







Kommentarer
Postat av: Treamigos

Lasse är en man. Lasse har inget sätt att uttrycka sig på. Vi är kvinnor. Vi är narkoskvinnor. Vi har ett sätt. Vi uttrycker oss på genom smink. (tex) RÖR inte mitt läppstift.

(då får du på truten)

2008-05-06 @ 23:13:59
URL: http://www.treamigos.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0