Full? Jag? Nääää...

I mitt jobb möter man ibland människor som har druckit ett och annat och pga alkohol i blodet råkat ut för alla möjliga saker. Det konstiga är att dessa människor har ALDRIG druckit mer än 1 öl!!!

Om jag går ut och partajar och dricker sprit och blir överförfriskad inte säger jag att jag bara druckit 1 öl om nån frågar hur mycket jag druckit?!?! Då svarar jag att jag har druckit för mycket....
Av någon konstig anledning så kan i allfall inte patienter som hamnar på sjukhus erkänna att de druckit.
Självklart har de inte problem med alkohol!! Nej Nej!! Luktar som en hel spritfabrik men alkohol problem? Nej inte då! Ungerfär så här brukar en konversation se ut:

SSK (sjuksköterskan): Vad är det som har hänt?
Pat (patienten slöddrande): Hänt? Inget som har hänt!
SSK: Men du ligger ju på marken...
Pat: På marken? Nää...
SSK: Jo. Har du druckit nåt idag?
Pat: Druckit? Nä... Inte idag!
SSK: (Förstår att det är bästa att byta spår) Har du gjort dig illa?
Pat: Illa? Nä... Jag bara ligger här...
SSK: Jo, jag ser det.. Kan du resa dig upp?
Pat: Nää... Det behövs inte!
SSK: Jo, men du blir kall!

SSK och kollega hjälper pat till båren.

Pat: Åhh.. Schysst...
SSK: Vad var det som hände då?
Pat: Nää... Jag var på väg hem...
SSK: Jaha, var hade du varit då?
Pat: Nää.. Därborta på restaurangen...
SSK: Jaha, vad gjorde du där då?
Pat: Näää... Jag käkade och tog en bira!
SSK: Jaha, så då har du alltså druckit idag?
Pat: Nää.. Bara 1 Öl!!
SSK: Jaha, inte något annat då?
Pat: Näää.. Eller jo 2 öl var det nog.
SSK: OK. Brukar du dricka?
Pat: Nää... Bara nån gång i bland.
SSK: Jaha, när drack du senast innan idag då?
Pat: Nää.. Det var flera veckor sedan, på en fest!
SSK: Jaha ja!

Väl framme på akutmottagningen börjar proceduren om med att mottagande sjuksköterska ställer samma frågor och patienten svara på samma sätt (har bara druckit 2 öl).
Själv börjar jag känna mig lite yr av alkoholångorna som jag suttit och andats in hela vägen till sjukhuset!
Sedan får då patienten blåsa i alkomätare och den visar då 3,78 promille!!! Och patienten är vaken och pratbar!!!!

Själv hade jag och de flesta jag känner varit döda eller legat i respirator med så mycket alkohol i kroppen!!

Då är min fråga: Varför kan man inte bara säga: Jag har druckit i princip halva systembolaget och lite till!!! Det brukar jag göra till frukost!! ???
Vad är faran i det?
Nåja, i morgon är det Valborg och då tänkte jag dricka 2 öl!!

Kommentarer
Postat av: Neumann

3,78? Jag undrar hur mycket det blir imorgon.

2008-04-29 @ 22:06:58
URL: http://frauneumann.blogg.se
Postat av: Lotta-treamigos

precis, det är så sant som om jag sagt det själv. en öl = 5 öl. 1 glas vin = 1 flaska.
Ha en fin valborg.

2008-04-30 @ 17:08:02
URL: http://www.treamigos.blogg.se
Postat av: Treamigos

ha en skön helg, glöm inte att sjunga riktigt högt i duschen.
Hjälper mot allt.
(inte gips däremot har jag märkt)

2008-05-02 @ 09:02:26
URL: http://www.treamigos.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0